Muraqqa Gulshan - 1530


De rondgang van ons komen en ons gaan,
daar vind je geen begin, geen einde aan.
De ware zin heeft niemand nog verstaan:
vanwaar dit komen en waarheen dit gaan?

De Schepper heeft het samenstel gesmeed,
en daarna in zijn delen weer ontleed.
Was het niet goed? Waarom heeft Hij gebroken
de vormen door Zijn eigen hand gekneed?

Let niet op hen die dit bestel aanvaarden,
maar drink een koppig glas met fijnbesnaarden.
Zovelen die de hoogste top begeerden
zijn weg, en zie je niet terug op aarde.

De wereld laat mij nog geen dag begaan;
nooit adem ik vrijuit in dit bestaan.
Van al de lessen bij het lot genomen
heb ik geen wereldwijsheid opgedaan.

Mijn hart verlangde levenslang te weten,
weinig geheimen liet ik ongeweten.
Met denken bracht ik dagen, nachten door:
tenslotte wist ik dat ik niets kon weten.